Günümüzde teknoloji, firmalara, operasyon süreçlerini yönetme, yeni iş modelleri keşfetme, yeni pazarlara açılma veya yeni müşterilere ulaşmayı kolaylaştırıyor.
Teknoloji, bir firmanın pazardaki gelişimini ve müşterileri ile arasındaki etkileşimi devam ettirebilmek için önemli bir rol oynarken, sorunları çözmek için yeni düşünme yolları geliştirerek, müşteri deneyimini değiştiriyor.
Dijitalleşen dünyanın sağladığı hız, belgelerimizi saklama, arşivleme gibi yöntemleri değiştirirken maliyet avantajı ve zaman kazandırarak rekabette bir adım öne geçmeyi sağlıyor.
Her şeyin temelinde olduğu gibi dijital dönüşümün de temelinde bilgi ve insan kaynağı var. Bilginizi ve kaynaklarınızı en verimli şekilde kullanmanızı sağlayan ise çağımızın gerekliliği olan dijital dönüşümdür
Dijital dönüşüm, teknolojinin günümüzde yaygınlaşan kullanımı ile iş yapış şekillerinin ve süreçlerin de geliştirilerek tüm birimlere entegre edilmesi ve çalışma şeklinin dijitalleştirilmesidir.
Dijital dönüşüm ; yeni iş süreçleri, müşteri deneyimleri ve organizasyon kültürü oluşturarak veya mevcut olanları değiştirerek işleyiş biçimini derinden değiştirir. Sadece geleneksel yöntemleri geliştirmekle kalmaz, aynı zamanda değişen pazar beklentilerine uyum sağlanmasına yardımcı olur. Dijital dönüşümün firmalara sağladığı en önemli avantajlar arasında; düşük maliyetler, gelişmiş verimlilik ve tüketiciler için yeni değer yaratma yer almaktadır.
Dijital dönüşüm, depoladığınız verilerden altyapınıza, sosyal mecralardaki hesaplarınızdan reklam ve pazarlama stratejilerinize; endüstriden eğitime, perakendeden hizmete, enerjiden sağlık sektörüne ve daha birçok farklı sektördeki firma ve alanlardaki süreçleri daha etkili kullanmanızı sağlar.
Firmanız için dijital dönüşümün sağladığı en önemli avantajlar:
Tüm firma ve teknoloji profesyonellerinin dijital dönüşüm sürecinde dikkat etmesi gereken en önemli başlıklar:
Dijitalleşme ile firmanızdaki birçok süreç gelişirken iş yapış biçimleriniz de değişeceğinden önceden firma yönetici ve çalışanlarınızın buna adaptasyonunu sağlamalısınız.
Entegre yazılımlarla süreçlerinizi birbirine entegre edip uzakta olsanız da tüm işlemlerin yapılabileceğini firmanızın yönetici ve çalışanlarına vereceğiniz eğitimlerle anlatmalısınız.
Dijitalleşme firmaya birimleri arasında iletişimi artırma avantajı da sağlar. İşlerinizi hızlı ve güvenli yürütmede dijitalleşme size yardımcı olurken işgücünüzü farklı alanlarda yoğunlaştırmanıza yardımcı olur.
Dijital dönüşümün sadece teknoloji ile ilgili olmadığı söylense de, teknoloji en önemli bileşenlerden bir tanesi. Dijital teknoloji çoğu firmada verimliliği arttırabilir. Ancak, iş süreçlerinize yeni teknolojileri dahil ederken, amacınızın ne olduğunu göz önünde bulundurmak önemlidir. Sadece yenilik yada rakibe ayak uydurmak adına verimliliğinizi arttırmayacak teknolojilerle vakit kaybetmeyin. Teknolojik tüm değişiklikler veya faaliyetlerinize eklenen yeni yazılımlar sonuç odaklı olmalıdır.
İş operasyonlarını iyileştirmenin yanı sıra, iyi bir dijital dönüşüm müşteri odaklı da olmalı. Artık müşteriler hizmet veya ürünlerini satın aldıkları markalardan mükemmel müşteri deneyimi bekliyor. Yaptığınız geliştirmelerin müşteri deneyimini olumlu yönde etkileyip etkilemediğini mutlaka değerlendirin. Dönüşümün amacı; müşterilerinize daha iyi hizmet verebilmek için ekiplerinizin süreç ve operasyonel faaliyetlerini kolaylaştırmak ve işin sonunda markanızı rakiplerden ayıracak etkili müşteri deneyimleri sunmak olmalıdır.
Dijital yenilikçiler sadece süreçlerini değil şirket kültürlerini de değiştirmelidir.Firmanın tüm çalışanları, üzerinde çalışılan konunun sonucunda ne tür değişiklikler olacağıyla ilgili bilgiye sahip olmalı, fikirlerini paylaşmalı, şirketteki değişiklikleri geliştirmek için risk alabilmelidir.
Ekipleriniz ve kaynaklarınızın sınırlı olduğunu unutmayın ve sadece temel ihtiyaçlarınıza odaklanın. “Olsa iyi olur” diyeceğiniz özellikler için enerji veya zaman harcamayın aksi durumda dönüşüm yolculuğunda asıl amacınızı ve hevesinizi kaybedebilirsiniz.
Dönüşüm yol haritanızı hazırlarken böyle bir tehlikeyi göz önünde tutup temel ihtiyaçları öncelikli tutun.
Dijital dönüşüm girişiminde bulunurken, rakiplerinizin neler yaptığı, müşterilerin neler beklediği ve mevcut gelişen teknoloji ortamının kapsamı dikkate alınmalıdır.
Dijital dönüşüm liderleri, dijital dönüşüm için zorlayıcı bir güç ihtiyacı hissetmezken, bazı firmalar dönüşüme sonuna kadar ayak diriyor. Neden bazı firmalar dönüşüm için son ana kadar bekler?
Özellikle büyük kurumsal şirketler için bu kararı alabilmek ve uygulamaya koymak çok kolay değildir. Ayrıca, gerçek dijital dönüşüm genellikle çok kolay olmaz. Sadece yeni teknolojileri benimsemek değil, aynı zamanda bunları firmanız için işe yarar hale getirmek de zaman ve çaba gerektirir.
Dijital bir dönüşümün başarılı olabilmesi için, liderlerin tamamen hazır olması gerekir. Şirket genelindeki bir revizyon için ekiplerin dönüşüm sonrasına hazır hale getirilmesi özellikle köklü gelenekleri olan firmalarda kolay olmayabilir.
Tüm sisteminizi dijitale aktarmak veya eski teknolojiyi geliştirmek bir yatırım gerektirir, ancak iyi bir dijital dönüşüm uzun vadede mutlaka karşılığını verir.
International Data Corporation’a (IDC) göre, 2019’daki tüm kurumsal harcamaların % 40’ı dijital dönüşüm için yapılmış. Dijital dönüşümle ilgili teknoloji ve hizmetlere harcanan miktarın 2022 yılına kadar tüm dünyada 1.97 trilyon dolara ulaşması bekleniyor.
Bazı şirketler yaptıkları işin niteliği nedeniyle oldukça özel bir teknolojiye ihtiyaç duyarlar.
Ya teknoloji henüz yaygın ya da ticari olarak mevcut değil ya da maliyeti çok yüksektir. Her iki faktör de dijital dönüşümde gecikmelere neden olabilir.
Özellikle küçük firmalarda daha çok görülür. Mevcut durum iyi gidiyorsa değişime ihtiyaç olmadığı düşünülür. Birçok firmanın sonunda dönüşmesinin nedeni, mevcut sistemlerinin pazarda artık kabul edilebilir olmamasıdır. Firmanın çalışma modeli artık rekabet edip müşteri ihtiyaç ve beklentilerini karşılayamadığında, değişim kaçınılmaz olur.
Yukarıda bahsettiğimiz gibi dijital dönüşüm sadece teknoloji ile ilgili değildir: Değişim, müşteri beklentileri ile olduğu kadar inovasyonu ve teknolojik uyarlama ve ilerlemeleri yaratıcı bir şekilde kullanabilen insanlar tarafından da gerçekleştirilmektedir.
Teknoloji görünüşte dijital olan her şeyin merkezinde yer alırken, insanı önceliklendirmeyen hiçbir dönüşüm başarılı olmayacaktır.
Dijitalleşmeden bağımsız olarak, şirketin geleceği için strateji oluşturacak ve değişim yönetimini idare edebilecek insanlara ihtiyaç duyuluyor.
Dijital dönüşümü düşünürken birçok firmanın üzerinde durduğu konu, kimin yapacağı değil ne yapılacağıdır.Dijital dönüşüm sadece yeni teknoloji çözümlerini uygulayarak gerçekleştirilemez. Etkili bir dönüşüm için insan kaynakları esastır.
İşte bir firmanın dijital dönüşüme etkili bir şekilde girmesi için gereken pozisyonlardan bazıları:
Dönüşüme inanan iyi organize edilmiş bir ekibe sahip olmak, kullanabileceğiniz en önemli kaynaktır.
Müşteriler bir dijital operatörle değil, bir insanla konuşmayı bekliyor. Sohbet botları ve diğer yapay zeka daha sofistike hale gelse bile, insanlar hala destek ihtiyaçları için insanlarla etkileşime girmeyi tercih ediyor.
Bir araştırmaya göre, tüketicilerin % 70’i bir müşteri temsilcisiyle konuşmayı tercih ediyor. Dijital dönüşümün hedefi tüketici odaklı olduğundan, bu tercihlerin farkında olmak önemlidir.
Yapay zeka, müşteri hizmetlerinde önemli bir yere sahiptir ancak insanla birlikte kullanıldığında etkilidir. İyi tasarlanmış bir dönüşümde, insan ve teknoloji birlikte düşünülmelidir.
Rekabetin çok yoğun yaşandığı ve bilgiye hiç olmadığı kadar hızlı ulaşılan günümüzde müşteriyi bir ürünün en ucuz versiyonunu satın almak yerine aynı ürünü belli bir markadan satın almaya iten nedir?
Birçok müşteri artık kâr odaklı bir yaklaşımla satın alma yapmıyor, kendi inandıkları doğruları savunan, örneğin daha çevre odaklı, markalardan alışveriş yapıyorlar.
Ticaret çarkları dönmeye devam ediyor ve firmalar değişen sosyal trendlere ve yeni teknolojik yeniliklere ayak uydurmaya çalışıyorlar. Yeni teknolojilerle devam etmeyen firmalar, ne kadar geç dönüşürse trendi yakalamakta o kadar zorlanıyor.
Müşteriler artık hangi ürünü satın alacakları ve hangi markanın daha iyi olduğuyla ilgili internet araştırması yapıyorlar. Tüketici davranışı anketleri, kullanıcıların % 62’sinin satın almadan önce internetteki müşteri yorumlarını okuduğunu ve % 47’sinin şirketin web sitesini ziyaret ettiğini gösteriyor. Dijitalde varlık sürdürmeyen firmaların tüketicinin güvenini kazanması artık çok zor. O nedenle günümüzde büyük firmaların dijital olarak varlık göstermesi zorunlu, küçük firmalar da bu ihtiyacı hızla fark ediyorlar. Küçük firmaların üçte ikisinin bir web sitesi var.
Fiziksel mağazasına bir online mağaza ekleyenlerin yanı sıra, birçok firma da fiziksel mağazasına son verip faaliyetlerine tamamen e-ticaretle devam etmeyi seçiyor.
Bir online mağaza işletmek, fiziksel bir mağazaya göre çok daha az maliyetli olduğundan küçük firmalar ve doğrudan tüketiciye yönelik markalar, yalnızca fiziksel mağazaya dönüşmeden önce online olarak başlamayı tercih ediyor.
Önceki maddede de bahsettiğimiz gibi son tüketiciye ürün satan firmalar giderek daha fazla tamamlayıcı bir dijital varlık gösterme ihtiyacıyla e-ticaret sitesi açıyor. Müşteriler bir markayla olan ilişkilerini sadece fiziksel mağazalarla sürdürmek istemiyor; 24 saat boyunca ürünlerine erişebiliyor ve sorunsuz hizmet alabiliyor olmak istiyorlar. Ayrıca çok kanallı (online mağazadan aldığı ürünü fiziksel mağazadan teslim almak ya da değiştirmek veya tam tersi gibi uygulamalar) bir deneyim ihtiyacı da hızla artarken, perakendecilerin henüz sadece% 7’si müşterilerine bu imkanı bunu sağlayabiliyor.
Dijital dönüşüm artık küçük firmalardan büyük kurumsal firmalara kadar herkes için bir zorunluluk. Dijital dönüşümün ne anlama geldiğini ve firmanız için nasıl uygulanacağını anlamak, mevcut teknoloji ve müşteri odaklı piyasada rekabet etmenin anahtarı.
Dönüşümü benimseyen şirket liderleri mevcut işletim modellerini, süreçlerini ve teknolojilerini dikkate almak, ayrıca adapte olan rakiplere göre farklılık yaratmak zorunda.
İyi bir şekilde yapıldığında, dijital dönüşüm; şirketleri daha verimli ve müşteri beklentileriyle daha uyumlu hale getirerek firmaya verim sağlar.
Dijital dönüşüme gerçekten inanan ve rakiplerine göre dönüşüme daha hızlı adapte olan bir firma, bir sonraki adımı atması gerektiğinde rakiplerine göre daha çevik ve esnek olacaktır.
DEMO İSTİYORUM